Prawa konsumenta regulują następujące akty prawne:
- ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827)
- ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225)
- ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.9)
- ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. 2007 nr 171 poz. 1206)
W dniu 25 grudnia 2014 roku wchodzą w życie nowe przepisu ustawy o prawach konsumenta regulujące prawa i obowiązku regulujące e-biznes i e-handel, a dotyczące sprzedawców i konsumentów. Najważniejsze zmiany tej ustawy dotyczą:
- rozszerzenia obowiązków informacyjnych nałożonych na przedsiębiorców oraz określenie sposobu przekazywania informacji w umowach zawieranych na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa
- wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy i ujednolicenie go w całej Unii Europejskiej
- rzetelna informacja o cenie wraz ze wszystkimi dodatkowymi kosztami związanymi z zawarciem umowy
- regulacja odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej oparta na koncepcji wady
- zmiana procedur reklamacyjnych
- prawo do zwrotu i odstąpienia od umowy
W nowej ustawie pojawił się bardzo szeroki katalog informacji, które muszą być udzielone klientowi. Katalog zawiera 21 obowiązkowych pozycji, o których musi być poinformowany klient przed zawarciem umowy. Obowiązuje tu zasada, ze klient zawierający umowę na odległość był świadom wszystkich wiążących się z tym konsekwencji. Obowiązek informacyjny obejmuje następujące dane:
- główne cechy świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- dane identyfikacyjne przedsiębiorcy (firma, organ rejestrowy, NIP, REGON, KRS);
- adres przedsiębiorstwa, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu lub faksu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
- adres, gdzie składa się reklamacje, o ile jest inny niż adres przedsiębiorstwa;
- łączna cena lub wynagrodzenie za świadczenie z podatkami, opłatami za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innymi kosztami
- koszty korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;
- sposób i termin zapłaty;
- sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowana przez przedsiębiorcę procedura rozpatrywania reklamacji;
- sposób i termin wykonania prawa do odstąpienia od umowy, wzór formularza odstąpienia od umowy;
- koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą;
- obowiązek zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów z tytułu świadczenia usługi do momentu odstąpienia od umowy przez konsumenta;
- brak prawa odstąpienia od umowy lub okoliczności, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy;
- obowiązek przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
- informacja o istnieniu gwarancji oraz treść gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
- kodeks dobrych praktyk, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się z nim;
- czas trwania umowy lub sposób i przesłanki wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
- minimalny czas trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
- wysokość i sposób złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
- funkcjonalność treści cyfrowych oraz techniczne środki ich ochrony;
- powiązania pomiędzy treściami cyfrowymi a sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
- możliwość skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.